23. oktober 2012

Stenalderkuren er en diæt, der bringer din naturlige sundhed tilbage

Af Jan K.

Den nyeste trend inden for diæter, slankekure og livsstil er stenalderkost, som også kaldes paleo-diæten. Spis som dine forfædre i stenalderen, og bliv sundere og slankere end nogensinde, hedder det sig. Og rigtig meget tyder på, at det virker. Nettet bugner med før-efter-billeder, hvor overvægtige folk har forvandlet ølmaven til en sixpack. Nye paleo-blogs skyder op næsten dagligt, hvor ærlige og personlige historier melder om ny energi, mere styrke og ikke mindst et stort vægttab, hvor kalorietælling ikke finder sted.

Hvad er stenalderkost?

Det går ud på at spise (og drikke) som vores forfædre i stenalderen, der kun spiste det, som de kunne jage og samle. Her bestod menuen ikke af cola og pizza, men af magert kød, friske grøntsager og frugter, vilde bær, nødder og alskens lækkerier, som naturen har skabt.

Stenalderkost

Overdrivelse fremmer forståelse: Dette billede skal illustrere, hvordan mennesket har udviklet sig i forhold til kropskomposition. Vi er gået fra at være sunde og slanke til junkfood-ædende sofa-kartofler.

Ideen med stenalderkost er at spise det, som menneskets krop er genetisk designet til, og er der noget, som stenalderkostens fortalere mener, vi mennesker ikke er gearet til at indtage, er eks. kornprodukter såsom brød og pasta. Forarbejdede fødevarer med salt og tilsætningsstoffer er forbudt, da det ikke er skabt af moder natur. Sukker fandtes heller ej i stenalderen, og sukkertrangen skal stilles, er det ved at spise frugt og bær og i sjældne tilfælde kan en lille portion honning også godkendes.

Hvad må man spise?

Hvad du må spise på stenalderdiæten kan faktisk nemmest besvares med, hvad du ikke må spise.

Mad og drikke, du bør undgå

Brød, ris, pasta, kartofler, bælgfrugter er som udgangspunkt forbudte fødevarer. Dertil er salt, sukker og forarbejdede fødevarer i en hver udstrækning heller ikke noget, der stod på stenaldermenneskets menu.

Mælkeprodukter, herunder ost og mælk, er også forbudte sager, men nyere retninger inden for paleo tillader de fede og mælkeprodukter – specielt hvis de kommer fra græsfodrede økodyr. Det generelle råd er dog, at mælkeprodukter bør undgås, hvis du starter på diæten. Efter en måneds tid kan du forsøge at integrere mælk og ost i din kost, men med opmærksomhed på, hvordan din krop bliver påvirket, hvis den bliver påvirket.

Stenalderkuren?

Er det at spise stenaldermad en decideret kur? Dem, der har levet af stenaldermad i længere tid fortæller, at det ikke er en kur, men en livsstil. De melder om at leve efter 80-20-princippet, hvor man 80 % af tiden lever efter stenalderkost-principperne, og det er dét, der skal til for, at man ikke falder i.

Selve ordet stenalderkur er muligvis lidt opreklameret, da det ikke drejer sig om en kur. Men … mange bruger diæten som en slankekur, da vægttabet er hurtigt. Grunden til det hurtige vægttab og hvorfor stenalderkost også bliver kaldt for stenalderkuren er, at du kommer indtage meget færre kulhydrater end normalt – specielt, hvis du skærer ned på frugterne.

Om betegnelsen stenalderkur er berettiget kan være svært at vurdere, men det er sikkert, at du taber dig ved at spise færre kulhydrater og ved at indtage mere protein, og kuren ligger også i, at du undgår usunde sager såsom tilsætningsstoffer, salt og sukker. Mange melder om mere energi, stærkere immunforsvar og meget mere. Måske er det alligevel med rette, at nogle vælger at kalde det stenalderkuren …

Lær mere

Vil du vide mere om stenalderkost, er der mange steder at kigge hen.

Videoer

Thomas Rode om stenalderkost

Loren Cordain fortæller om stenalderkost

Seminar med Loren Cordain

Tags: , ,